październik 2017
NPWtŚrCzPtS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Panel administracyjny
Logowanie

Login:
Hasło:
Odwiedziny
Ogółem: 121620
Dzisiaj: 37
On-line: 12


PORADY

Organizacja terapii logopedycznej w przedszkolu

Nieocenioną rolę w procesie kształtowania mowy dzieci pełni przedszkole .Człowiek rodzi się z predyspozycją do mówienia, ale nie posiada umiejętności wypowiadania się.
„Predyspozycja ta to jak gdyby niezapisana karta w mózgu dziecka, którą otoczenie musi wypełnić. Jak to uczyni, tak mówić będzie dziecko” (Kornas-Biela 1983).
Na przełomie września i października ,za zgodą rodziców ,w przedszkolu przeprowadzane są przez logopedę badania przesiewowe. Ich celem  jest ustalenie aktualnego poziomu mowy dzieci, wczesnego wykrycia zaburzeń rozwoju mowy i podjęcie szybkiej interwencji logopedycznej.
W zakresie badania wstępnego logopeda szczególną uwagę zwraca na:
1)    rozumienie przez dziecko poleceń słownych;
2)     zdolność wypowiadania się;
3)     prawidłowość wymawiania dźwięków mowy i wyrazów;
4)     budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego.
Na podstawie wyników badań przesiewowych zostaje ustalona lista dzieci, które powinny uczestniczyć w zajęciach logopedycznych.
W trakcie konsultacji indywidualnych rodzice uzyskują informację o wynikach badań przesiewowych, o potrzebie dodatkowych konsultacji specjalistycznych, mają możliwość uzyskania wyczerpującej informacji na temat rozwoju mowy dziecka.
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń. Istotne w planowaniu pracy są informacje uzyskane od rodziców.
Zaangażowanie rodziców ma największy wpływ na przebieg terapii logopedycznej. Rodzice mają za zadanie utrwalenie z dzieckiem opracowanego w gabinecie logopedycznym materiału, gdyż tylko wtedy, można przejść do następnego etapu ćwiczeń.
Czas trwania i skuteczność terapii logopedycznej może zależeć również  od bardzo wielu czynników.
Pierwszym będzie tu z pewnością rodzaj zaburzenia mowy - korekta i utrwalenie artykulacji wielu głosek wymaga znacznie więcej czasu niż jednej czy dwóch.
Kolejny czynnik to wiek dziecka - wczesne rozpoczęcie terapii daje z reguły lepsze rezultaty. Z drugiej jednak strony dziecko starsze, posiadające już świadomość nieprawidłowości własnej artykulacji ma często większą motywację do podejmowania ćwiczeń
Kolejny więc czynnik to gotowość dziecka. Należy tu także zwrócić uwagę na ogólną sprawność umysłową dziecka, dojrzałość słuchu fonematycznego oraz sprawność aparatu artykulacyjnego.

Dzieci przedszkolne przejawiają najczęściej:
1. Kłopoty artykulacyjne wynikające z naśladownictwa złego wzoru mowy, trudności motoryczne, nieprawidłowe nawyki utrwalone w okresie kształtowania się mowy, (dyslalie): seplenienie, reranie, nieprawidłowe wymawianie głosek k,g.
2. Opóźnienie rozwoju słowno - pojęciowego:
• dziecko ma ubogi słownik;• mówi mało i trudno nawiązuje kontakt;
• buduje zdania niepełne i niegramatyczne;• nie rozumie wielu pojęć;
• ma trudności w analizie słuchowej;
• jest nieśmiałe i zahamowane.
3. Brak dźwięczności w realizacji głosek dźwięcznych, wynikające z zaburzenia słuchu fonemowego:
4. Zniekształcenia niektórych głosek, deformacje.
5. Niepłynność wynikającą z różnych przyczyn, np. z zaburzeń koordynacji narządów: oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego:
Dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną niski poziom rozwoju mowy lub jego zaburzenie stanowi poważną przeszkodę w funkcjonowaniu - zarówno w roli ucznia, jak i kolegi. Dzieci te częściej osiągają niskie wyniki w nauce, pojawiają się trudności w czytaniu i pisaniu, które wpływają niekorzystnie na zdobywanie przez nie wiedzy. Przejawiają także zaburzenia w zachowaniu społecznym, popadając w różnego typu konflikty z rówieśnikami lub izolując się od nich.
Aby szkoła była dla dzieci wspaniałą przygodą, warunkiem koniecznym jest odpowiedni poziom rozwoju ich mowy, zarówno w aspekcie nadawania, jak i odbioru, a więc odpowiedni poziom artykulacji, leksyki, gramatyki i rozumienia, o który należy zadbać już od najmłodszych lat życia dziecka.

Opracowała ; Neurologopeda Marzena Lipa

powrót





Optymalizacja dla Mozilla Firefox 2.0 - 1024 x 768                 Projekt: _DM_