październik 2017
NPWtŚrCzPtS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Panel administracyjny
Logowanie

Login:
Hasło:
Odwiedziny
Ogółem: 121625
Dzisiaj: 37
On-line: 17


PORADY

Warto wiedzieć.

Drodzy Rodzice!
    Ogromną rolę w procesie kształtowania mowy dziecka odgrywają rodzice i najbliższe otoczenie- to oni są jego pierwszymi nauczycielami mowy poprzez wspólne zabawy, czytanie książeczek, ich opowiadanie i śpiewanie piosenek.
 Wiele codziennych sytuacji stwarza warunki do ćwiczeń, które będą wpływały
na doskonalenie umiejętności jaką jest mowa, a co za tym idzie – komunikacja
z otoczeniem. Komunikacja werbalna ( słowna ) z otoczeniem wpływa na
kształtowanie sie osobowości dziecka, buduje jego poczucie własnej wartości, pomaga odkrywać świat, wpływa na jego rozwój emocjonalny, w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka i jego osiągnięcia w nauce.
Dlatego bawcie się wspólnie z dzieckiem, wykonując kolejne ćwiczenia. Ważne jest,  by pokazać mu, że liczą się dobre chęci. Nagradzajcie dziecko za wysiłek, a nie za efekty-zwłaszcza na początku pracy.
Zachęcam do wspólnej zabawy rodziców, rodzeństwo i inne bliskie dziecku osoby. Jeśli ćwiczenia te staną się dla dziecka atrakcyjną zabawą i codziennym rytuałem, istnieje duża szansa na to, że w przyjemny sposób wpłyniecie na rozwój mowy Waszego dziecka.
Pamiętajcie jednak, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych umiejętności i możliwości dziecka, oraz do jego wieku.
Zaproponowane ćwiczenia i zabawy możecie dowolnie modyfikować, tak, aby Wasze dziecko miało poczucie satysfakcji i przyjemności. Początkowo warto wykonywać poszczególne ćwiczenia przed lustrem, aby dziecko widziało jak pracuje język, wargi czy policzki. Kiedy potrafi wykonać je samodzielnie, można wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję: spacer na świeżym powietrzu, jazdę samochodem, posiłek przy stole, zabawę z psem, kąpiel. Poniższe ćwiczenia należy traktować wybiórczo, bowiem zastosowanie wszystkich jako stałego, codziennego programu ćwiczeń może się okazać zbyt męczące i mało atrakcyjne dla dziecka.
Ćwiczenia języka
Język w starannym mówieniu jest jak pierwsze skrzypce w orkiestrze. Im sprawniejszy tym lepsza dykcja. By z łatwością wykonywał w jamie ustnej ruchy pionowe i poziome, trzeba mu w tym pomóc. W porę pożegnajcie smoczek i butelkę. Zadbajcie, aby Wasza pociecha gryzła twardsze pokarmy. Prawidłowe gryzienie, żucie i połykanie bardzo pomagają w opanowywaniu prawidłowej wymowy.
zabawa w pieska - gdy na talerzu lub w miseczce zostaną ulubione lody, poproś
dziecko, aby wylizało je językiem tak, jak robi to piesek. Możesz nalać do miseczki
sok lub mleko i udawać pijącego pieska.
 zabawa w węza – do tej zabawy możesz wykorzystać lizaka. Zaproponuj dziecku,
aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
 zabawa w misia-łakomczucha – posmaruj wargi dziecka miodem, kremem
czekoladowym ,dżemem lub innym smakołykiem i poproś aby zlizało je tak jak miś najpierw
jedną wargę a potem drugą. Miś mruczy zadowolony.
    zabawa w pędzelek – podczas malowania farbkami, razem z dzieckiem naśladuj
ruchy pędzelka- wykonujcie językiem kółka ( dookoła warg ) lub kreseczki ( od
jednego kącika ust do drugiego ).
 zabawa w szczoteczkę do zębów – podczas mycia zębów licz razem z dzieckiem
zęby na górze, potem na dole. Po kolei dotykaj zębów koniuszkiem języka.
 zabawa w chomika – chomik chowa pożywienie w swoich policzkach. Spróbuj
razem z dzieckiem wypychać policzki – raz jeden, raz drugi – językiem.
    zabawa w huśtawkę – huśtawka unosi się do góry, za chwile opada w dół- wysuń
język między zęby, unoś do góry próbując zbliżyć jego końcówkę do nosa. Następnie
opuść język w dół i spróbuj położyć go na brodzie.
 zabawa w wędkarza – ułóż na talerzyku płatki kukurydziane i baw sie z dzieckiem
w wędkarza, który swoją wędką ( językiem ) wyławia po kolei rybki ze stawu.
Ćwiczenia warg
Sprawne wargi sprzyjają starannej wymowie. Im  ładniej i sprawniej pracują wargi, tym przyjemniej słucha się mówiącego. Dbajmy zatem o nie –gimnastykujmy je: rozciągajmy, nagryzajmy, cmokajmy. To działa!
zabawa w rybkę – tak jak rybki w stawie lub w akwarium na przemian otwieraj
szeroko usta ( na kształt samogłoski „o” ) i zaciskaj.
 zabawa w przeciąganie liny – wykorzystujemy sznurek lub sznurowadło – jedna
końcówkę wkładamy między wargi dziecka, drugą między swoje, i bez pomocy rąk
lub zębów przeciągamy linę.
 zabawa w świnkę – wysuń obie wargi do przodu układając je w ryjek świnki.
Potem nie otwierając ust, rozciągnij wargi w uśmiechu.
 zabawa w ufoludka- razem z dzieckiem tworzymy system dźwięków składających
się na język ufoludka. Powtarzamy sekwencje samogłosek –[a i] [o e] [u y]
 zabawa w konika – parskamy wargami jak konik. Możemy oprzeć się na historyjce,
w której spotykają się dwa ( lub więcej, w zależności od ilości uczestników zabawy )
koniki i pięknie ze soba witają.
 zabawa w całusa- układamy wargi w dzióbek i głośno cmokamy w wewnętrzną
stronę dłoni, następnie „zdmuchujemy” całusa w kierunku osoby, dla której jest
przeznaczony.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak ważną rolę w starannym mówieniu pełni podniebienie miękkie. O tę część naszego aparatu artykulacyjnego również warto zadbać. Bawmy się zatem w przysysanki, dbając o ten mało widoczny, ale jakże istotny narząd mowy.
    zabawa w króla dżungli - możesz wykorzystać moment, w którym dziecko
ziewa, szeroko otwiera buzie. Ziewajmy razem z dzieckiem rycząc jak lwy.
zabawa w ciepły lub zimny wiaterek – ćwiczenie , które możemy powtarzać
każdorazowo po powrocie do domu w mroźny dzień – chuchamy na zmarznięte
dłonie aby ciepły wiaterek je rozgrzał. Dmuchając zimnym wiaterkiem ostudzimy
z kolei zbyt gorąca herbatę lub zupę.
 zabawa w zimowy sen misia – możesz pod kocykiem układać się do snu jak
niedźwiedź, ziewać, mruczeć, chrapać.
zabawa w dźwig – wykorzystujemy słomki, którymi przenosimy drobne papierki
(cegły) z jednej miseczki do drugiej. Ćwiczenie polega na wciąganiu powietrza przez
słomkę z równoczesnym „złapaniem” papierka.
zabawa w zmęczonego psa – wysuwamy język z ust, wdychamy i wydychamy
powietrze przez szeroko otwarte wargi
Ćwiczenia oddechowe
Bez dobrego oddechu nie potrafimy mówić przez dłuższy czas bez zmęczenia. Należy nauczyć się nabierać tyle powietrza by uruchamiała się przepona, a nie klatka piersiowa czy ramiona. Wie o tym każdy dobry mówca. Niech zabawne ćwiczenia oddychania  przygotują nasze pociechy do profesjonalnego przemawiania.
    zabawa z bańkami – podczas tej zabawy wykorzystaj pojemniki i płyn zakupiony
w tym celu. Można zrobić konkurs na największą bańkę, na to czyje banki dłużej
utrzymają się w powietrzu. Z doświadczenia jednak wiem, ze sam widok kolorowych
baniek sprawia dzieciom niewypowiedzianą przyjemność.
zabawa w strażaka – do tej zabawy wykorzystujemy świeczkę. Dziecko jest
strażakiem, który na nasze wezwanie „Pali się!” dmucha na płomień. Możemy
zwiększać trudność odsuwając świeczkę coraz dalej lub wyżej. Dziecko uczy się
kierować strumień wydychanego powietrza.
zabawa w sztorm na morzu – wlej do szklanki wodę, następnie przez słomkę
dmuchaj tak, aby w szklance zabulgotało i zaszumiało jak na wzburzonym morzu.
zabawa w wyścigi – wykorzystaj piłeczki pingpongowe, kulki z waty, kolorowe
piórka – po zaznaczeniu linii startu i mety, przedmuchujemy piłeczki z jednej na
drugą.
    zabawa w huragan- do butelki wrzuć kolorową bibułę podartą na kawałki, przez
otwór wsuń słomkę i dmuchaj jak huragan. Kolorowe bibułki wirują jak liście na
wietrze.
zabawa w ptaki – ćwiczenie oddechowe połączone z ruchowym , możesz
wykonywać je na świeżym powietrzu – wykonujesz wdech i równocześnie podnosisz
ręce w bok, wydech łączysz z powolnym opuszczaniem rąk.
Gdy mowa dziecka nie rozwija sie prawidłowo lub jej rozwój jest opóźniony, jeśli masz trudności z wyborem zabaw dla swojego dziecka udaj się po wskazówki do logopedy.
Nie porównujmy problemów swojego dziecka do dziecka sąsiadki czy koleżanki. Rady, stereotypy takie jak „ wyrośnie z tego”, „chłopcy mówią później”, „ zacznie mówić jak pójdzie do przedszkola” potraktujmy z przymrużeniem oka.
Pamiętajcie, nigdy nie warto odkładać konsultacji na później. Nigdy nie mamy pewności czy to, co nam wydaje się małym opóźnieniem, nie jest symptomem jakiegoś poważniejszego problemu. Chodzi o świadome podejście do tematu. Bo przecież dla każdego z nas, najważniejsze jest zdrowie i prawidłowy rozwój naszych dzieci. Jeśli jednak cokolwiek Was niepokoi – pytajcie i szukajcie odpowiedzi. Nawet jeśli okaże się, że Wasze obawy nie były słuszne.

Wczesne podjęcie działań profilaktycznych, terapeutycznych nie doprowadzi do utrwalenia błędnej wymowy.



powrót





Optymalizacja dla Mozilla Firefox 2.0 - 1024 x 768                 Projekt: _DM_