grudzień 2017
NPWtŚrCzPtS
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Panel administracyjny
Logowanie

Login:
Hasło:
Odwiedziny
Ogółem: 128685
Dzisiaj: 33
On-line: 4


PORADY

Wspieranie rozwoju mowy w Przedszkolu Publicznym nr 21

Z zapisów w nowej podstawie programowej wynika, że dziecko rozpoczynające naukę w szkole nie tylko powinno posługiwać się językiem poprawnym artykulacyjnie, ale ma także posiadać ukształtowane umiejętności komunikacyjne, umieć dostosować język do sytuacji w jakiej się znajduje. Normalny rozwój dziecka to na pewno kwestia, do której rodzice przykładają dużą wagę. Niestety, bardzo często okazuje się że dzieci rodzą się z bardziej lub mniej poważnymi wadami .W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy. Na rozwój mowy dziecka musimy zwracać szczególną uwagę. Choćby dlatego ,że problemy z mową dają o sobie znać w dalszym życiu dziecka i codziennych czynnościach z jakimi się ono zmaga. Skutkiem wad wymowy mogą być kłopoty w nauce czytania, pisaniu czy zachowaniu. W takiej sytuacji bardzo istotna jest profesjonalna diagnostyka. Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci 3-6 letnich, w naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia logopedyczne. W ramach tych zajęć realizowana jest diagnoza ,terapia a także wszechstronna profilaktyka logopedyczna. Zadania diagnostyki logopedycznej rozpoczynają się od przebadania wszystkich dzieci przedszkolnych (po uzyskaniu wcześniejszej zgody rodziców). Badania prowadzone są na początku roku szkolnego w miesiącu wrześniu. Przesiewowe badania mowy pozwalają wyodrębnić grupę dzieci do szczegółowych badań logopedycznych, które mogą być uzupełnione wynikami badań laryngologicznych, foniatrycznych, ortodontycznych, psychologicznych, pedagogicznych, neurologicznych. Po zdiagnozowaniu dziecka logopeda opracowuje indywidualny program terapii logopedycznej. Metody pracy ,pomoce i środki zostają dostosowane również do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych Rzadko stosuje się jeden rodzaj metod co wynika z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania konkretnego dziecka Ogólnie są to metody; logopedyczne, lingwistyczne ,pedagogiczne, psychologiczne i medyczne. Na satysfakcjonującą pracę z dzieckiem niepełnosprawnym, autystycznym nie ma gotowego programu. Każde dziecko jest indywidualnością. Należy bardzo dokładnie obserwować jego postępy, zachowanie, wyrażanie uczuć, kontakty z innymi osobami. Każde dziecko specjalnej troski to wielka skarbnica wiedzy i mądrości. Przy odpowiednim zastosowaniu metod i form pracy możemy im więcej pomóc. Dzieci w wieku przedszkolnym borykają z przeróżnymi zaburzeniami artykulacji. Seplenienie międzyzębowe boczne, kappacyzm, gammacyzm, czy rotacyzm to najczęściej spotykane niedoskonałości mowy obserwowane u najmłodszych. Bardzo niebezpieczne jest ich zignorowanie i utrwalanie wadliwej wymowy . Nadrzędnego znaczenia nabiera działalność profilaktyczna prowadzona również na zajęciach grupowych wraz z rodzicami pojmowana w obszarze zapobiegania pojawianiu się nieprawidłowości artykulacyjnych, jak i terapii już istniejących zaburzeń w celu przeciwdziałania ich pogłębianiu. Forma zabawy odgrywa największą rolę poznawczą i kształcącą od narodzin do wieku przedszkolnego. Wiedząc o tym, możemy poprzez ciekawą i umiejętnie poprowadzoną zabawę wpływać na proces nauczania i wychowania. Dotyczy to również mowy dziecka. Zachwycone zabawkami chętnie bierze udział w zabawie , nie zdając sobie sprawy ,że oto ćwiczy swoje umiejętności poprawnej wymowy. Sprawna, skuteczna komunikacja zależna jest przede wszystkim od prawidłowej artykulacji. Niezbędnym warunkiem wyraźnej wymowy jest również odpowiedni sposób oddychania. Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzenia, sprawności intelektualnej dziecka, budowy sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od współpracy terapeuty z rodzicami. O tym jak stymulować językowe umiejętności, budzić zaciekawienie językiem oraz wyzwalać spontaniczną aktywność słowną w ramach ,,domowego wychowania językowego’’ rodzice dowiadują się podczas konsultacji i terapii logopedycznej. W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale również pamięta o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania ,doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny. Logopeda to nie tylko terapeuta od wad wymowy. Również pomaga namierzyć i usunąć bariery w komunikacji językowej, które mogą zaburzać rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny dziecka. Trudno wyobrazić sobie, że logopeda zajmuje się wyłącznie "ustawianiem wymowy” przed lustrem. Tak nie jest! Nowoczesna logopedia analizuje mowę rozumianą jako przekazywanie i odbiór informacji, czyli porozumiewanie się. Nasze przedszkole może pochwalić nowoczesnym zapleczem. Gabinet logopedyczny został wyposażony w nowoczesne narzędzie przydatne w diagnozie jak również w terapii zaburzeń komunikacji językowej. Jest to komputer wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Stwarza to możliwość uatrakcyjnienia żmudnego procesu jakim jest przezwyciężanie zaburzeń mowy Potrzeba stworzenia i przeprowadzenia programu logopedycznego w naszym przedszkolu wiązała się ze wzrostem potrzeb w środowisku lokalnym, dotyczącym przyrostu dzieci potrzebujących pomocy w zakresie rozwoju mowy. Bardzo korzystne jest usytuowanie gabinetu logopedy w przedszkolu, ponieważ umożliwia to codzienny kontakt logopedy z dziećmi ,obserwację, odwiedzanie ich na zajęciach ,uroczystościach, jak postępuje automatyzacja głosek. Na zakończenie warto przypomnieć słowa pana profesora Tadeusza Gałkowskiego, który powiedział : ,,Dobry terapeuta to terapeuta z pasją .Dopóki ją ma jest skuteczny .Kiedy pasja się skończy niech już tylko dzieli się swoimi doświadczeniami” .Oprócz pasji dodałabym jeszcze wiarę ,entuzjazm, optymizm, ciepło, współprzeżywanie, cierpliwość i zrozumienie. ,,Życie terapeuty z dziećmi z dysfunkcjami jest jak rwąca rzeka. Po prostu porywa cię i niesie przez świat ludzi przynosząc wciąż nowe krajobrazy ,zwyczaje i odmienności. Czasem płaczesz z bezsilności, czasem śmiejesz się do rozpuku, czasami chcesz wszystko rzucić i nigdy więcej nie patrzeć na smutnych rodziców i cierpiące dzieci. Ale kiedy chociaż raz upośledzona dziewczynka wzięła cię za szyje, kiedy chociaż raz musiałeś wytrzeć zaślinioną buzię chłopca porażonego mózgowo i kiedy chociaż raz autystyczne dziecko spojrzało na ciebie - zaczynasz wierzyć ,że warto …’’

powrót





Optymalizacja dla Mozilla Firefox 2.0 - 1024 x 768                 Projekt: _DM_